Search



    Journal Archive
 A Study of Iranian EFL Teachers Perceptions and Practices Regarding Listening Instruction

Mohammad Zohrabi , Amir Shokrzadeh

Show Article | PDF (417.32K)
DOI : 10.22034/telj.2017.11.01


Abstract
Research on teacher cognition in the area of listening instruction has not been sufficiently touched upon. This case study aimed to investigate Iranian English as a Foreign Language (EFL) teachers' stated practices,perceptions,and their actual classroom practices in terms of the key activities and techniques of four common listening instructional approaches namely,text-oriented,communication-oriented,learner-oriented,and metacognitive approach. Additionally,this study sought to explore to what extent the teachers' stated practices and perceptions corresponded to their actual classroom practices. To this end,a mixed methods design was utilized. Five experienced EFL teachers were required to be observed and to fill the three instruments namely,the questionnaire,the lesson plan analysis task,and the belief inventory. The findings of the study from both the stated practices and lesson plan analysis task revealed that communication-oriented listening instruction was the dominant approach to listening instruction. Similarly,the findings from classroom observation proved this dominance. It was also found that text-oriented instruction was the second most dominant approach. In addition,more convergence between stated practices,perceptions,and beliefs with actual classroom practices was observed in terms of the product-oriented approaches than in terms of the process-oriented ones. Finally,pedagogical implications for EFL teachers,teacher trainers and material developers regarding the role of teachers in how best to teach listening were discussed.


چکیده
پژوهش در زمینه شناخت معلم در حوزه تدریس مهارت شنیداری بسیار اندک است. هدف پژوهش حاضر که یک مطالعه موردی است، دستیابی به ادراک، عملکردهای اظهار شده و عملکردهای واقعی معلمان ایرانی زبان انگلیسی راجع به تکنیک‌های کلیدی مربوط به چهار نوع رویکرد در تدریس مهارت شنیداری می باشد. این چهار رویکرد تدریس مهارت شنیداری عبارتند از: رویکرد متن گرا، رویکرد ارتباط گرا، رویکرد یادگیرنده محور و رویکرد فراشناختی. به علاوه، در این پژوهش میزان تطابق بین ادراک و عملکردهای اظهارشده معلمان با عملکرد واقعی شان در کلاس مورد بررسی قرار گرفته است. به همین منظور از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. پنج معلم زبان انگلیسی با تجربه انتخاب شدند و عملکردشان در کلاس درس حین تدریس مهارت شنیداری مورد مشاهدات عینی محقق واقع شده و ضبط گردیدند. سپس این معلمان سه پرسشنامه که عملکرد، طرح درس و ادراک معلمان را مورد ارزیابی قرار می داد، پاسخ دادند. یافته های حاصل از پرسشنامه ها نشان داد که رویکرد غالب در تدریس مهارت شنیداری، رویکرد ارتباط گراست. همچنین یافته های حاصل از کلاس درس معلمان که توسط محقق ضبط شده بود، گواه بر همین رویکرد ارتباط گرا بود. دومین رویکرد غالب، بعد از رویکرد ارتباط گرا، رویکرد متن گرا بود. علاوه بر این، نشان داده شد که میزان تطابق بین ادراک و عملکرهای اظهارشده معلمان با عملکرد واقعی شان در کلاس در رویکردهای محصول گرا (رویکردهای متن گرا و ارتباط گرا) بیشتر از میزان تطابق بین ادراک و عملکرهای اظهارشده معلمان با عملکرد واقعی شان در کلاس در رویکردهای فرایندگراست (رویکردهای یادگیرنده محور و فراشناختی). در نهایت، پیامدهای آموزشی برای معلمان، مولفان و مراکز تربیت معلم ارائه شده است.


Keywords
Communication-Oriented,Learner-Oriented,Metacognitive,Perceptions,Process-Oriented,Product-Oriented,Teacher Cognition,Text-Oriented


کلمات کلیدی
ادراک، رویکرد ارتباط گرا، رویکرد فراشناختی، رویکرد فرایندگرا، رویکرد متن گرا، رویکرد محصول گرا، رویکرد یادگیرنده محور، شناخت معلم، عملکردهای اظهار شده


Main Subject
Teaching

Statistics
Articles View 403
PDF Download : 320



Volume  , Issue   Spring & Summer  pp. 1-38