Search



    Journal Archive
 Teacher Language Awareness Revisited: An Exploratory Study of the Level and Nature of Language Awareness of Prospective Iranian English Teachers

Abdolmajid Hayati , Sedigheh Vahdat,Alireza Khoram

Show Article | PDF (155.12K)
DOI : 3


Abstract
A teacher's language awareness (TLA) is generally believed to exert a tremendous influence on language instruction. However,reviewing literature revealed that it has not received due attention in teacher training centers in Iran. Therefore,this paper reports on an investigation into the metalinguistic awareness of prospective teachers at Teacher Education Universities of Iran training to be junior and senior high school English teachers. The study focuses on the test performance of these prospective teachers as an indication of their explicit knowledge base and also the relationship between the metalinguistic knowledge and their error identification capability. To that end,a metalinguistic knowledge test (MKT) and a grammaticality judgment test (GJT) were administered to 207 student teachers to canvass the nature and extent of their repertoire of explicit knowledge about language and of grammatical terminologies as part of their TLA. The results revealed a moderate level of metalinguistic knowledge and a significant relationship between metalinguistic knowledge and error identification ability. Moreover,the findings of the study shed light on the prominence of metalinguistic knowledge as a means of improving teachers' linguistic proficiency,detected the lacunae in student teachers' knowledge about language and signaled the need for improvement in prospective teachers' metalinguistic knowledge.


چکیده
بطور کلی تصور میشود که زبان آگاهی معلمان تاثیر بسیار زیادی بر آموزش زبان دارد. با این حال,مرور پیشینه تحقیق نشان میدهد که به این موضوع در مراکز تربیت دبیر ایران توجه کافی نشده است. بنابراین,این مقاله تحقیقی درباره آگاهی فرازبانی معلمان آینده زبان انگلیسی مدارس راهنمایی و متوسطه که در دانشگاههای تربیت دبیر در حال تحصیل هستند را گزارش میدهد. این مطالعه بر عملکرد آزمون این معلمان به عنوان شاخص دانش صریح زبانی و همچنین ارتباط بین دانش فرازبانی و توانایی تشخیص اشتباهات زبانی تمرکز دارد. بدین منظور,از 207 دانشجو معلم زبان انگلیسی آزمون دانش فرازبانی و آزمون قضاوت دستوری بودن گرفته شد تا ماهیت و میزان دانش صریح زبانی آنها درباره زبان و اصطلاح شناسی دستوری آنها بعنوان بخشی از زبان آگاهی آنها مورد بررسی قرار گیرد. نتایج مطالعه میزان متوسط دانش فرازبانی و رابطه چشمگیری بین میزان دانش فرازبانی و توانایی تشخیص اشتباهات زبانی را نشان داد. همچنین این نتایج بر اهمیت دانش فرازبانی بعنوان ابزاری برای بهبود بسندگی زبانی معلمان تاکید دارد,خلاهای موجود در دانش دانشجومعلمان درباره زبان را آشکار ساخت و به نیاز به بهبود دانش فرازبانی معلمان آینده اشاره میکند.


Keywords
Teacher Language Awareness,Metalinguistic Knowledge,Knowledge about Language,Prospective English Teachers


کلمات کلیدی
زبان آگاهی معلم,دانش فرازبانی,دانش درباره زبان,معلمان آینده زبان


Main Subject
Teaching

Statistics
Articles View 114
PDF Download : 90



Volume  , Issue   Spring & Summer 2017  pp. 69-94