Search



    Journal Archive
 On the Immediate and Delayed Effects of Interactionist Dynamic Assessment on Grammar Development: A Case Analysis of an Iranian EFL Learner

Mehran Mohammadi , Alireza Ahmadi

Show Article | PDF (148.63K)
DOI : 1


Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of dynamic assessment (DA) on grammar development of a beginner foreign language learner whose L1 was Persian. For this purpose,two versions of Oxford Placement Test of Grammar were used: One as the pre and posttests and the other for teaching grammar through interactionist DA. At first,the participant was pretested to assess her knowledge of grammar before the treatment. During the study,interactionist DA was used to provide mediation to the learner depending on her needs. A posttest was conducted two days after the last session to observe the immediate effect of DA. Four weeks later the same test was also administered to observe the delayed effect of the treatment. Item-by-item analysis of the questions showed that DA was effective both in terms of its immediate and delayed effect. The microgenetic analysis revealed useful information about the potential of the learner which was not achievable in nondynamic assessment.


چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات ارزیابی پویای تعاملی بر گسترش دانش دستور زبان یک زبان آموز خارجی مبتدی که زبان مادریش فارسی است، طراحی شده است. برای جمع آوری داده ها، از 2 مجموعه آزمون تعیین سطح آکسفورد استفاده شد. یک مجموعه برای پیش آزمون و دیگری برای تدریس گرامر از طریق ارزیابی پویای تعاملی. در ابتدا فراگیر در آزمون تعیین سطح آکسفورد شرکت کرد تا سطح دانش دستور زبان او ارزیابی شود. سپس در طول مطالعه، ارزیابی پویای تعاملی جهت گسترش دانش دستور زبان وی بر اساس نیازهایش بکار گرفته شد. در نهایت، دو روز بعد، آزمون دیگری پس از جلسه دهم از فراگیر گرفته شد تا اثرات آنی مورد بررسی قرارگیرد. برای بررسی اثرات آتی این شیوه نیز فراگیر یک ماه بعد در همان آزمون شرکت کرد. بررسی مورد به مورد داده ها نشان داد که ارزیابی پویای تعاملی در افزایش سطح دانش دستوری فراگیر به صورت آنی و آتی به طور فزاینده ای موثر بود. بررسی های موردی داده ها همچنین اطلاعات مفیدی در مورد پتانسیل فراگیر برای یادگیری نشان داد که دستیابی به چنین اطلاعاتی از طریق روش های غیر تعاملی امکان پذیر نمی باشد.


Keywords
Dynamic Assessment,Zone of Proximal Development,Mediation,Grammar


کلمات کلیدی
ارزیابی پویای تعاملی، تحلیل موردی، دانش دستور زبان


Main Subject
Testing

Statistics
Articles View 65
PDF Download : 62



Volume  , Issue   Spring & Summer  pp. 95-117