Search



    Journal Archive
 The Role of Strategic Feedbacks in Promoting Collective Scaffolding among L2 Listeners

Karim Shabani , 

Show Article | PDF (128.25K)
DOI : 3


Abstract
While accepting a layman classification of feedback into two main types (explicit vs implicit),researchers with socio-cultural background have emphasized the strategic presentation of corrective feedback. This study provides empirical evidence for the effects of strategic feedbacks inspired by Vygotsky's sociocultural theory (SCT) on second language learners' listening comprehension during group dynamic assessment (G-DA). A sample of 20 L2 learners at intermediate level ages 20 to 24 volunteered to participate in this study. Following a microgenetic design,the study lasted about two months during which the learners received G-DA feedbacks. Exemplary protocols are provided to showcase the effects of strategic feedbacks offered by the mediator on the diagnosis and development of learners' comprehension abilities. Breaking away from a dichotomous format which is typical of SLA-based feedbacks and inspired by the sociocultural principles of contingency,graduation and dialogic negotiation,the G-DA feedbacks were found to be highly variable ranging from the most implicit to the most explicit in each interactive move. Concurrent and cumulative G-DA feedbacks were observed to be conducive to the expansion of group's Zone of Proximal Development or ZPD and growing intersubjectivity. Moreover,the strategic feedbacks through G-DA-based 'proleptic' instruction which proceeded in a lockstep fashion were found highly efficient in the realization of collective scaffolding,a source of assistance that benefitted a sizable number of secondary interactants. On implication side and in the research on L2 feedbacks,the paper recommends the use of G-DA-based strategic feedbacks as a more valid assessment and instructional tool than the traditional SLA-based feedbacks to diagnose and enhance the learners' listening comprehension abilities in the classroom context.


چکیده
پژوهشگران با رویکرد تئوری اجتماعی-فرهنگی ضمن پذیرش دسته بندی عمومی بازخورد به دو نوع اصلی یعنی صریح و ضمنی تاکید بر ارائه راهبردی بازخورد های اصلاحی دارند. مطالعه حاضر شواهدی عینی در خصوص تاثیر بازخورد های راهبردی که از تئوری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی الهام گرفته بر روی درک مطلب شنیداری زبان آموزان در فرآیند ارزیابی پویای گروهی ارائه می دهد. گروهی از زبان آموزان در رده سنی 20 تا 24 سال داوطلبانه در این مطالعه شرکت نمودند. این مطالعه با تبعیت از یک قالب میکروژنتیک دو ماه به طول انجامید که در خلال آن زبان آموزان بازخورد های ارزیابی پویا را دریافت می کردند. نمونه هایی از پروتوکل های مربوطه به منظور اثبات تاثیر بازخوردهای ارزیابی جمعی از طرف معلم بر روی فرآیند تشخیص و تقویت توانمندی های شنیداری زبان آموزان آورده شده است. بازخوردهای ارزیابی پویا به شکلی متفاوت نسبت به بازخوردهای دو وجهی مرسوم در حوزه فراگیری زبان دوم از سه اصل اقتضا، درجه بندی و مذاکره گفتمانی تبعیت کرده و در طیفی گسترده شامل بازخورد های بسیار ضمنی و بازخوردهای بسیار صریح قرار می گرفتند. بازخوردهای تجمعی و همزمان کمک کرد تا حوزه تقریبی رشد گروه و بین الاذهانی گسترش یابد. علاوه بر آن بازخورد های ارزیابی پویا که از طریق یک نوع آموزش گام به گام پیش می رفت باعث تسهیل در تحقق کمک رسانی جمعی به عنوان روشی برای کمک به تعامل کنندگان ثانوی شد. در پایان از نظر کاربرد آموزشی در حوزه بازخورد های زبانی، این مقاله استفاده از بازخوردهای مبتنی بر ارزیابی پویای جمعی را به عنوان یک ابزار آموزشی و ارزیابی معتبر نسبت به بازخوردهای سنتی در شناسایی و پیشرفت توانمندی های شنیداری زبان دوم پیشنهاد می کند.


Keywords
Group Dynamic Assessment,Zone of Proximal Development,Listening,Strategic Feedbacks,Collective Scaffolding


کلمات کلیدی
ارزیابی پویای جمعی، حوزه تقریبی رشد، مهارت شنیداری، بازخورد راهبردی و کمک رسانی گروهی


Main Subject
Psycholinguistics/Sociolinguistics

Statistics
Articles View 158
PDF Download : 111



Volume  , Issue   Spring & Summer  pp. 119-144