Search



    Journal Archive
 Exploring the Role of Process–based Instruction in Improving Young EFL Learners Metacognitive Awareness and Listening Comprehension: A Sociocultural Perspective

Mahmood Reza Moradian , Parisa Kogani Baharvand

Show Article | PDF (159.81K)
DOI : 3


Abstract
Over the past two decades,there has been a growing interest in the use of metacognitive instruction to promote learners' second language (L2) listening comprehension. Rooted in Sociocultural Theory (SCT),this study aimed at investigating the effect of process-based instruction on improving metacognitive awareness and listening comprehension of young English as Foreign Language (EFL) learners at an English language institute in Khorramabad,Iran. In so doing,60 young EFL learners,ranging from 11 to 13 years old,were randomly assigned into an experimental group and a control group. The experimental group (n = 30) received the strategy training following the model proposed by Vandergrift (2004). The same teacher taught listening to the participants in the control group (n = 30) without any strategy instruction. Furthermore,metacognitive awareness of participants was assessed by the administration of the Metacognitive Awareness Listening Questionnaire (MALQ) both at the beginning and end of the study. The results of listening comprehension tests of both groups unveiled that the experimental group significantly outperformed the control group on the listening comprehension posttest. In addition,the results of the MALQ revealed a significant promotion of the experimental group’s metacognitive awareness. The findings are explained in the light of sociocultural theory and collaborative interactions; finally,some pedagogical implications and suggestions for future research are offered.


چکیده
در دو دهه گذشته، به کارگیری روش تدریس فرایند محور برای ارتقا درک شنیداری زبان آموزان اقبال روز افزونی داشته است. این پژوهش که ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی دارد به بررسی تاثیر روش تدریس فرایند محور بر پیشبرد آگاهی فراشناختی و درک شنیداری زبان آموزان ایرانی در محیط زبان دوم در شهر خرم آباد پرداخته است. بدین منظور، 60 زبان آموز نوجوان ایرانی در رده سنی بین 11 تا 13 سال به¬طور تصادفی در یک گروه آزمایشی و یک گروه شاهد قرار گرفتند. زبان آموزان در گروه آموزشی (30 نفر) راهبردهای فراشناختی را از طریق مدل وندرگریفت (2004) دریافت کردند. اما زبان آموزان گروه شاهد (30 نفر)، بدون اینکه آموزشی در زمینه¬ی راهبردهای فراشناختی دریافت کنند، به صورت سنتی به تمرین درک شنیداری پرداختند. شایان ذکر است که هر دو گروه مطالب و تمرینات یکسانی را از طریق یک معلم دریافت کردند. علاوه براین، پیشرفت فراشناختی زبان آموزان توسط پرسشنامه آگاهی فراشناختی شنیداری در شروع و پایان پژوهش سنجیده شد. طبق یافته¬های این پژوهش، گروه آزمایشی پیشرفت معنی داری در پس-آزمون درک¬ شنیداری و همچنین در پرسشنامه آگاهی فراشناختی شنیداری نسبت به گروه شاهد داشتند. این پژوهش از منظر نظریه اجتماعی فرهنگی به توضیح نتایج پرداخته و در آخر پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه می دهد


Keywords
Process-Based Approach,Listening Comprehension,Metacognitive Instruction,Metacognitive Awareness,Sociocultural Theory


کلمات کلیدی
دیدگاه فرایند محور، درک شنیداری، تدریس راهبردهای فراشناختی، آگاهی فراشناختی، نظریه اجتماعی فرهنگی


Main Subject
Teaching

Statistics
Articles View 159
PDF Download : 133



Volume  , Issue   Spring & Summer  pp. 145-166