Search



    Journal Archive
 An Investigation into the Relationship between Personality Traits and Iranian EFL Learners Performance on C-Test

Rajab Esfandiari , Shabnam Radfar

Show Article | PDF (129.21K)
DOI : 0000


Abstract
The purpose of the study was twofold: (a) to examine the relationship between Iranian English-as-a-foreign language (EFL) learners' performance on C-test and their personality traits measured by Myers Briggs Type Indicator,form M (MBTI-M) and (b) to find if any of the personality traits could predict language learners' performance on C-test. To achieve these two goals,283 conveniently selected Iranian language learners took a C-test and a Michigan Test of English Language Proficiency (MTELP),and filled an MBTI-M questionnaire. The results of Pearson correlations showed that Introversion and Thinking were positively correlated with performance on C-test,but Extraversion and Feeling were negatively correlated with language learners' performance on this test. Moreover,the results from the standard multiple regression showed that the strongest personality trait for predicting language learners' performance on C-test was Introversion. The findings may carry implications for language learners,language teachers,and language testers.


چکیده
مطالعه حاضر دو هدف اساسی را دنبال می کرد. هدف اول آن بررسی رابطه بین عملکرد زبان آموزان ایرانی بر روی C-test و تیپ شخصیتی آنها بود که با پرسشنامه MBTI-M سنجیده شد. هدف دوم آن کشف عوامل پیش بینی کننده تیپ های شخصیتی بر روی عملکرد زبان آموزان ایرانی بر روی C-test بود. به همین منظور، از 283 نفر زبان آموزان ایرانی یک امتحان C-test و یک آزمون بسندگی گرفته شد. علاوه بر این، این زبان آموزان پرسشنامه MBTI-M را نیز پر کردند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبتی بین تیپ های شخصیتی درون گرایی و تفکر گرایی با عملکرد آنها بر روی C-test وجود دارد، اما رابطه منفی بین تیپ های شخصیتی برون گرایی و احساس گرایی با عملکرد آنها بر روی C-test وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که قویترین عامل پیش بینی کننده تیپ شخصیتی بر روی عملکرد زبان آموزان ایرانی تیپ شخصیتی درون گرایی می باشد. نتایج حاصل از این مطالعه می تواند نتایج کاربردی برای زبان آموزان، معلمان زبان، و طراحان آزمون داشته باشد.


Keywords
C-test,Personality Trait,Extraversion/Introversion,Thinking/Feeling


کلمات کلیدی
C-test، برون گرایی/درون گرایی، تفکر گرایی/احساس گرایی


Main Subject
Testing

Statistics
Articles View 108
PDF Download : 476



Volume  , Issue   Spring & Summer 2017  pp. 167-188