Search



    Journal Archive
 The Interface between Second Language Acquisition Research and Second Language Pedagogy: Iranian EFL Teachers Perspectives

Mohammad Nabi Karimi , Hassan Nejadghanbar

Show Article | PDF (408.14K)
DOI : 7


Abstract
Despite the existence of a vast growing literature on second language acquisition (SLA) research and a heated debate among second language (L2) researchers about the applicability of research to practice,there is scanty empirical evidence in this area (Nassaji,2012). Accordingly,this paper reports on a study investigating in-service teachers' perspectives on the interface between SLA research and L2 teaching. A total number of 119 English language teachers responded to a questionnaire which collected both qualitative and quantitative data. The results revealed teachers' familiarity with SLA research. Although they held positive views towards the relevance of SLA research to language teaching practice,a low percentage of them indicated that they seek insights from research articles. Lack of time and ability were the most frequently reported reasons for not conducting SLA research. Similarly,teachers' lack of time and the difficulty associated with SLA research articles were the most frequently reported reasons for not reading these articles. Majority of the teachers appeared to conceive of teachers' and researchers' works as related and connected. However,in almost all cases a considerably higher percentage of MA teachers than their BA counterparts viewed SLA research as more relevant and useful for teaching purposes. Teachers also expressed their expectations from SLA research to address practical issues. Further,they highlighted practical aspects of SLA research as more relevant to their practice.


چکیده
به‌‌رغم وجود منابعی غنی و رو به رشد در تحقیقات فراگیری زبان دوم و بحث های داغ میان محقیقین فراگیری زبان دوم درباره کاربرد تحقیق در عمل، شواهد تجربی اندکی در این زمینه وجود دارد. بر این اساس، این تحقیق نتایج بررسی دیدگاه معلمان در حال خدمت درباره رابطه بین تحقیقات فراگیری زبان دوم و آموزش زبان دوم را گزارش می‌‌دهد. یکصد و نوزده معلم زبان انگلیسی به پرسشنامه‌ای که شامل اطلاعات کمی و کیفی بود پاسخ دادند. نتایج، آشنایی معلمان با تحقیقات فراگیری زبان دوم را نشان داد. اگرچه آن‌ها دیدگاه مثبتی به ارتباط تحقیقات فراگیری زبان دوم به عمل تدریس زبان را داشتند، درصد کمی از آن‌ها بیان داشتند که به دنبال بدست آوردن بینش از مقالات تحقیقی هستند. نبود وقت و توانایی دلایل غالب ذکر شده برای عدم انجام تحقیقات فراگیری زبان دوم بودند. به‌طور مشابه کمبود وقت معلمان و دشواری مقالات فراگیری زبان دوم دلایل غالب ذکر شده در رابطه با نخواندن این مقالات بودند. به نظر می‌‌آمد اکثر معلمان تصور کنند که کار معلم و محقق مرتبط هستند. با این حال، به‌طور تقریبی در همه‌ی موارد درصد قابل توجهی از معلمان کارشناسی ارشد نسبت به معلمان کارشناسی تحقیقات فراگیری زبان دوم را مرتبط‌تر و مفیدتر برای اهداف آموزشی دانستند. معلمان نیز انتظارات خود را از تحقیقات فراگیری زبان دوم در قالب نیاز به خطاب دادن مسایل عملی بیان کردند. به‌علاوه، آن‌ها بر جنبه‌های عملی تحقیقات فراگیری زبان دوم که مرتبط با تدریس آن‌ها باشد تأکید داشتند.


Keywords
SLA research,teacher perspective,researcher,pedagogy,interface


کلمات کلیدی
تحقیقات فراگیری زبان دوم، دیدگاه معلم، محقق، تعلیم و تربیت، ارتباط


Main Subject
Teaching

Statistics
Articles View 335
PDF Download : 144



Volume  , Issue   Spring & Summer  pp. 1-38